Afrika na kole

Afrika na kole Jízda na kole je tím nejlepším způsobem jak Afriku detailně poznat. Po vedlejších silnicích s minimálním provozem se dostaneme mimo hlavní turistické tahy, nahlédneme do života civilizací nezkažených domorodců a v klidu a v pohodě si vychutnáme čarokrásnou africkou krajinu. Z divokých zvířat nemusíte mít strach. Většina z nich, hlavně těch člověku nebezpečných (lvi...), žijí pouze v rezervacích, kam je vjezd na kolech zakázaný.
V otázce výskytu hadů je Afrika zbytečně démonizovaná. Budeme-li mít velké štěstí, spatříme hada tak maximálně přejetého na silnici. Délky jednotlivých etap jsou přizpůsobeny tropickému klimatu a zátěžiNejedeme do Afriky závodit, nýbrž chceme co nejvíce vidět. Během ranních hodin, kdy je ještě příjemná teplota, ujedeme hlavní část denní trasy (cca 30 km). Na dalších přibližně 20 km budeme mít zbytek dne. Vzhledem k zvyšující se intenzitě slunečního záření budeme dělat časté zastávky s fakultativními výlety do okolní přírody a budeme doplňovat tekutiny v místních restauracích (denní spotřeba tekutin je v Africe vysoká - cca 5l). Téměř celá východní Afrika leží na náhorní plošině s nadmořskou výškou okolo 1000 metrů. Díky výšce, suchému vzduchu a neustálým větrům, vanoucím směrem od Indického oceánu, se tady vysoké teploty snášejí daleko lépe než v jiných tropických částech světa. Spát budeme ve stanech mimo města - v přírodě, v kempech, nebo u domorodců na dvorcích.


Věci na cestu
Je potřeba vyjít z jednoduchého předpokladu: Veškeré věci si povezeme s sebou. Čím méně zavazadel budeme mít, tím lépe se nám pojede.

Kolo
Na vedlejších prašných silnicích se občas vyskytuje písek, někdy také kameny. Jízda v takovém terénu je jednodušší, bezpečnější a pohodlnější na silnějších pneumatikách. Ideální je proto horské kolo, méně vhodné trekingové. Silniční kolo v žádném případě nedoporučujeme. Kolo postačí starší nebo bazarové, ale po důkladné generálce. Zvýšenou pozornost je potřeba věnovat řetězu. Je-li příliš vytahaný, znamená to obroušené převodníky a pastorek a tudíž problémy při řazení. Vzhledem ke zvýšené zátěži zadního kola (brašny), doporučujeme alespoň zde dvojitý ráfek a nový výplet z kvalitních drátů. Několik náhradních drátů odpovídající délky s sebou! Zavazadla se převážejí na pevném, kovovém, zadním nosiči v cyklistických brašnách. Nosič na předním kole nedoporučujeme - kolo má horší jízdní vlastnosti a v písku se stává neovladatelné. Nevhodný je duralový nosič. Na rozdíl od kovového vám ho v případě prasknutí nikdo v Africe nesvaří. Batoh na záda není vzhledem k pocení ideální. Dobré jsou různé brašničky umístěné na rámu kola event. na řidítkách - váha se tak rozloží na celé kolo. Vřele doporučujeme stojan na kolo umístěný na zadní vidlici. Pneumatiky nové s hrubým vzorkem - zcela dostačující jsou "barumky" za 160 Kč. Na opravu defektů si s sebou vezměte kvalitní lehkou pumpu, dvě plastové montpáky, 1 až 2 náhradní duše, několik tub lepidel (po otevření v horku rády vysychají) a větší množství menších záplat - ty se dají v případě nouze nahradit rozřezanou vadnou duší. K opravě kol bereme dohromady jedno kompletní nářadí a nejdůležitější náhradní díly. Každý z účastníků si vezme pouze základní imbus klíč a klíče na demontáž kola při defektu (v případě, že nebude mít kola s rychloupínáky). Váš průvodce je zároveň i zkušeným opravářem kol.

Jídlo
Stravovat se budeme převážně z místních zdrojů. Jídlo a potraviny se dají v Africe téměř všude koupit. Ve velkých městech jsou supermarkety a v každé vesnici se nachází nepřeberné množství malých krámků se základními potravinami. Neberte zbytečné jídlo! Zcela postačí několik polévek, kus salámu, müsli tyčinky, vitaminové tablety do vody a rozpustné kafe (čaje a cukru je v Africe dost). Doporučujeme vysokoprocentní slivovici či jiný kvalitní alkohol k desinfekci žaludku. Co se v Africe jí? K snídani bílý chléb nebo andazi - kukuřičné koblihy a k tomu sladký čaj s mlékem. Během jízdy na kole budou naším hlavním zdrojem kalorií banány a jiné tropické ovoce. Národním africkým jídlem je nsima (hustá kaše z kukuřičné mouky), k tomu fazole, dušená zelenina, kuřata a v Malawi také čerstvé ryby. Jako příloha se podává vařená rýže, čapáty (kukuřičné placky), hranolky, sladké brambory, jamy či maniok. Dále pečené nebo vařené kukuřičné klasy a banány.

Pití
Limonády, balená nezávadná voda a kvalitní pivo je všude k dispozici, a to i na místech od civilizace velmi vzdálených. Vodu z místních zdrojů je možně požít po převaření nebo chemickém ošetření. Láhev na pití je ideální PVC litrová od limonády (z důvodu lepší hygieny - má kryté šroubovací hrdlo). Běžně dostupné tablety na úpravu vody jsou na 1 litr - Sterilak, Aqua Phare X. K vaření stačí jeden benzínový vařič na skupinu 2-4 lidí. Benzín je na rozdíl od plynových bombiček dostupný téměř všude.

Táboření
Spát budeme ve vlastních stanech. Ideální je vzít si s sebou lehký stan pro 2-3 osoby a jednotlivé díly stanu pak rozdělit mezi více lidí. Pršet bude zcela výjimečně. Do Malawi a Zambie postačí lehký spacák (teploty se v noci pohybují okolo 25°C), do Keni přibalte teplé spodní oblečení nebo teplejší spacák (jednou budeme spát v nadmořské výšce 4000m a tam v noci mrzne). Karimatka stačí krátká - jen pod ramena, záda a hýždě.

Zdraví
Očkování: povinná je žlutá zimnice, doporučená je hepatytida A, meningitida a břišní tyfus; dále samozřejmě tetanus. Mezinárodní očkovací průkaz s sebou! Malárie: Přenáší ji komáři druhu Anofeles, kterým se nejvíce daří v období dešťů, tedy v době kdy je všude dostatek mělkých kaluží - ideálních míst pro jejich množení. Oba naše zájezdy jsou záměrně načasovány do pozdního léta, kdy vrcholí období sucha a výskyt moskytů je minimální nebo žádný. Výskyt komárů druhu Anofeles je rovněž závislý od nadmořské výšky - nesnáší noční chlad a tak se nad 1500m prakticky nevyskytují (v závislosti od oblasti). Aktivní začínají být teprve za šera a během noci. Ochrana (profilaxe) před malárií se provádí antimalarikem zn. LARIAM, které se užívá 1 x týdně po 1 tabletě. První tableta se bere týden před příletem do oblasti a poslední 3-4 týden po návratu. Nejlepší a zároveň nejjednodušší ochranou je vyvarovat se styku s komáry, a to včasným odchodem pod moskytiéru (či do stanu). Není-li to možné, pak si tělo zahalíme oděvem světlé barvy a nechráněné části těla ošetříme repelentem proti komárům. Každý si opatří lékárničku s osobními léky a léky pro první pomoc. Na obsahu společné lékárny se domluvíme před odjezdem.

Oblečení
Do Malawi a Zambie postačí několik triček s krátkým rukávem, košile s dlouhým rukávem, dlouhé kalhoty, kraťasy obyčejné (ideální jsou dlouhé kalhoty s odepínacími nohavicemi) a cyklistické kraťasy s výstelkou. Po celou dobu bude možnost si špinavé věci vyprat. Na hlavu kšiltovku nebo klobouček proti slunci (přilba není vzhledem k horku ideální). Sluneční brýle, ochranný krém proti slunci, plavky, na nohy sandály nebo vzdušné tenisky. Boty s nášlapným systémem nejsou vhodné - kolo je díky těžké zádi nestabilní - při zastavování hrozí časté pády. Do Keni si přibalte navíc teplou fleesovou bundu, teplé spodní prádlo, náhradní teplé ponožky, čepici, rukavice, nepromokavou větrovku či pláštěnku. Nejlepší je vzít si s sebou staré oblečení, které můžete po výstupu na Mt. Kenyu věnovat černochům, neboť ho už na další cestu nebudete potřebovat. K výstupu na Mt. Kenyu stačí tenisky resp. staré trekové boty, které po výstupu zahodíte.



KEŇA

Popis trasy
Rezervace Masai Mara - sem se vydáme na třídenní automobilové safari ve vozech, pro tyto účely speciálně upravených. Tato země Masajů je zároveň úžasným kusem divočiny a nádherné krajiny. V savaně parkového typu se naskýtá možnost vidět téměř všechny zástupce nepřeberného množství afrických savců včetně těch nejznámějších jako jsou sloni, hroši, krokodýli, žirafy, zebry, lvi a gepardi. Je zde možné spatřit i velice plachého levharta, který je jinde k vidění jen výjimečně. Rezervace sousedí se známým národním parkem Serengeti v Tanzanii a dohromady tak tvoří celek velikosti Moravy. Velkou událostí pro obě rezervace je migrace 1,5 milionového stáda pakoňů. A právě v době naší návštěvy by se zde mělo stádo objevit.
Mt.Kenya je druhý nejvyšší vrchol Afriky. My se k němu vypravíme od západu z vesnice Naro Moru. Na kolech vyjedeme až do místa našeho prvního tábora - Meteorologic statione ve výšce ....... Další den projdeme tropickým horským deštným lesem, pásmem bambusů a vřesovců až pod úpatí hory a tam, ve výšce 4200m přenocujeme. Zájemci o výstup na 4999m vysoký vrchol Lenana budou brzy ráno pokračovat ve výstupu. Po dosažení vrcholu, ještě týž den, sejdeme a sjedeme zpět do Naro Moru.
Rovník je asi dvacet kilometrů na sever od Mt. Kenyi. Překročení rovníku a demonstrativní ukázka působení magnetického pole Země - tzv. Coriulisovy síly.
Africký buš - liduprázdnou krajinou plnou trnitých křovin, okolo soukromé rezervace plné zvěře dojedeme do města Nyauhuru - Thomson Falls. Zde spatříme asi 60 m vysoký vodopád a nádhernou krajinou sjedeme na dno Great Rift Valley a jím dále na sever až k jezeru Bogoria. Úchvatné jezero zasazené na dně propadliny s neskutečným množstvím plameňáků, kterým se zde daří díky velkému výskytu drobným korýšů a sinic. Jako pozůstatek neklidné geologické minulosti této oblasti vytéká všude okolo ze země vřelá voda - tzv. Maji Moto. Několik tryskajících gejzírů dotváří úžasný ráz krajiny. Oblast je známá velkou hustotou orlů, kteří zde mají ideální podmínky k životu - loví plameňáky.
Kráter Manengai - je kráter o průměru 5 km nedaleko velkého města Nakuru. Z hrany kráteru se nám otevře překrásný pohled na jeho dno.
Jezero Naivasha - je nejvýše položené jezero příkopové propadliny (2600 m) s překrásným okolím. Tábořit budeme na břehu jezera a odtud podnikneme safari na kolech do národního parku Hells Gate (nežijí zde lvi), který založila Joy Adamsonová (autorka knihy o lvici Else) a navštívíme její domov. Nedaleko jezera Naivasha leží další přírodní skvost - Crater Lake. V přírodním kempu nedaleko kráteru strávíme další den a noc.

ZAMBIE A MALAWI
Zambie - údolí řeky Luangwy je s lehkou nadsázkou považováno za jeden z posledních divokých koutů Afriky. Jedná se o velmi málo zalidněnou oblast, kde je možné a celkem běžné potkat divoká zvířata i mimo území parků. Obrovské území divočiny je z jedné strany chráněno bariérou příkopové propadliny a z druhé širokým tokem řeky Luangwy. V údolí leží několik národních parků. My navštívíme největší z nich - Jižní Luangwu. Tábořit budeme v překrásném "Wildlife" kempu přímo na břehu řeky, odkud můžeme celý den pozorovat divoká zvířata. I přesto, že je kemp zasazen v divočině, má vybudované luxusní zázemí včetně bazénu a baru s chlazenými nápoji. Téměř každý večer přebrodí stáda slonů řeku, aby se brzy ráno vrátili zpět do parku. To, že v noci prochází okolo stanů a společně s hrochy se pasou přímo v kempu, je zde zcela standardní situací. Na obyvatele kempu jsou zvyklí, takže žádné nebezpečí nehrozí. Ráno a odpoledne budeme podnikat krátké výlety do okolí a v otevřených vozech pojedeme na safari dovnitř národního parku. Úžasným zážitkem je noční safari, kdy strážce zvěře vyhledává pomocí silného světlometu zvířata v okolí. Během nočního safari spatříme zvířata, která během dne nemůžeme spatřit, jako různé druhy ženetek, cibetek a hrochů na noční pastvě.

MalawiJe úzký pruh země podél stejnojmenného 540 km dlouhého a 80 km širokého jezera. Malawi je velmi různorodá země. Na severu se rozprostírají vysoké zalesněné hory prudce spadající do jezera a na jihu savany a úrodné pláně, čajové a třtinové plantáže. Na rozdíl od Zambie je Malawi hustěji zalidněné. Domorodci překypují dobrosrdečností, veselostí a ochotou k fotografování. Na mnoha místech žijí stále v původních slaměných chýších a stále loví ryby tradičními metodami z dlabaných člunů. Vzhledem k tomu, že vláda nechala po celé zemi vybudovat velké množství hlubinných studní s pumpami, je zde dobrý přístup k vodě. Častokrát budeme tábořit v kempech na břehu překrásného jezera a odkud budeme nalehko podnikat výlety do okolí.



Chcete-li vědět více, můžete se obrátit přímo na našeho průvodce Petra Hejtmánka, který vám rád a ochotně poradí. Kontakt: e-mail: nh.savana@volny.cz

 
 

Archiv cestopisů »

   

© CK TRIP, s.r.o. 2021, design Marek Kotrouš, titulní foto MTB-GIGLACH-3095©Martin Huber, web VisionWorks