Magdin sněhový zápisník (30.11.2018)

30.11.2018 - Nové lanovky – Kaprun

Magdin sněhový zápisník (30.11.2018)

Aneb plánovaný rekord v převýšení lanovek - projekt Kaprun (768 m n. m.) – Kitzsteinhorn (3.029 m n. m.).

Náš seriál novinek v alpských střediscích zahajujeme inovacemi střediska, jehož název pravděpodobně i u znalců rakouských Alp vyvolá chvíli nejistoty – Maiskogel. Pokud ale doplním, že Maiskogel je kopcem rozkládajícím se nad vesnicí Kaprun a odkrývá se z něj pohled na nejbližší ledovec dosažitelný z Čech – Kitzsteinhorn, umí polohu střediska zařadit téměř každý český lyžař. Ještě loni ho majitelka Tripu zařadila mezi nekomerční, nepřeplněná a nečekaně příjemná a zároveň kvalitní střediska. Spíše tedy ministřediska… To vše se stavbou dvou lanovek nesoucích název 3K K-onnection zčásti od letošní zimy a ještě silněji od zimy příští změní.

V prosinci 2018 bude otevřena nová MK Maiskogelbahn – desetimístná kabina vyrobená jihotyrolským výrobcem lanovek Leitner, která nahradí 4-sedačku Schaufelbergbahn z roku 2004 a v délce 3.813 metrů za 12 minut překoná z centra vesnice Kaprun převýšení 802 mnm na vrchol Maiskogelu, jež leží v 1570 m n. m. (projekt vypadá s kontextu stále vyšší hranicí sněhu nesmyslně, ale čtěte dále)…Kabina s mezistanicí má svůj význam – horní sekce sjezdovek prodlouží sezónu na jaře, kdy sníh v nízko položené spodní části sjezdovek odtává. Mezistanice zároveň snadno zpřístupní rodinný areál se sedačkou Almbahn a vlekem Maisilift. A protože bude lanovka otevřena i v létě, nabídne letním turistům rychlý výjezd na vrchol s turistickými a MTB stezkami.

Rok po otevření MK Maiskogelbahn nastane to, kvůli čemu byla Maiskogelbahn postavena – od horní stanice povede sen generací - K-onnection, první lanovka Rakouska jištěná proti větru třemi lany z dílny firmy Doppelmayr, jejíž 32 místné kabiny lyžaře přemístí na ledovec k horní stanici kabin Panrama a Gletscher Jet 1, jež nyní otvírají 4 km za Kaprunem jediný přístup na ledovec. Z centra vesnice Kaprun (768 m n. m.) se tak lyžaři od prosince 2019 dostanou přes Maiskogel až na vrchol Kitzsteinhornu (3.029 m n. m.). Koncept má hrdý název: Spojujeme to, co vždy patřilo k sobě. 

Aby si Kitzsteinhorn zajistil prvenství v celkovém převýšení, hovoří o ose šesti lanovek – z Landwiedu lze na vrchol ledovce pokračovat kabinami Gletscherjet 2, Gletscherjet 3 a Gletscherjet 4 a poté vláčkem Gletscher Shuttle. Tento soubor lanovek táhnoucí se v délce 12 km nabídne s 2.261 výškovými metry největší převýšení ve Východních Alpách. Samozřejmě, jedná se zčásti o reklamní trik, úsek mezi Langwiedem a Maiskogelem nebude sjízdný po sjezdovce. Většině hostů ale K-onnection usnadní přemístění na ledovec - nebo v případě zavřeného (vítr) či příliš studeného ledovce přejezd na Maiskogel.

Stavba 3K K-onnection je nejdražší investicí lanovkářské společnosti Gletscherbahnen Kaprun AG od doby zpřístupnění ledovce lyžařům – tedy největší investicí za posledních 50 let. Celkové náklady se vyšplhají na 81,5 mil. EUR.

Text: Magda Stehnová - překladatelka, sportovkyně, průvodkyně CK TRIP

 

Fotogalerie

prev_1543574705_kaprun2.jpg prev_1543574716_kaprun5.jpg
 
 
Archiv aktualit
 
   

Díky ionizačním elektro kotlům Stafor je elektrická energie stále efektivní a cenově výhodné řešení.