Magdin zápisník (10.12.2018)

30.11.2018 - Nové lanovky – Hochkönig
V prvních letech po spojení s Amadé středisko každoročně mohutně investovalo – po modernizaci lanovek v oblasti Dientenu (2002/03 – Dacheggbahn a 2008/09 – kabina Kings Cab) představil Hochkönig velkorysý tříletý investiční plán (2009 až 2012), který byl v roce 2009 zahájen stavbou téměř dvoukilometrové kryté a vyhřívané šestisedačky Schwarzeckalm v údolí Hintermoos.

Magdin zápisník (10.12.2018)

Nová sedačka nahradila archaic­kou dvousedačku z 80. let – jednu z nejstarších, kterou jste ve středisku mohli potkat. Stavbu sedačky doplnil rozšířený systém zasněžování - 47 tyčových děl a 32 nízkotlakých děl a nový zásobník vody, a završila ji výstavba nové sjezdovky mezi Hinterthalem a Hintermoosem o délce 3,7 km. Ve druhé fázi investičního plánu byla v zimě 2010/ 2011 vybudována Sinalco Bahn – 3,5 km dlouhá kabina mezi údolím Hintermoos a vrcholem Gabühel, jejíž spodní stanice byla doplněna o lyžařské obchody, půjčovny a nové parkoviště. Stav­bou lanovky odpadla jediná přejezdová oblast, kterou lyžaři museli ve středisku absolvovat skibusem. V závěrečné etapě investičního plánu byla v údolí Hinterthal nahrazena stará dvousedačka a navazující vlek Hochmaisgipfellift dvoukilometrovou šestisedačkou Hoch­maisbahn, v jejíž spodní části vznikla nová sjezdovka – červená alternativa k černému sjezdu homologovanému FIS. A na úplný závěr nahradila v zimě 2011/12 vlek Bürglalmlift (jeden z nejhezčích svahů v Alpách) šestisedačka Bürglalmbahn s délkou 1740 m a 577 metry převýšení.

Po těchto mimořádných investicích (nová kabina stojí minimálně 13 mil. EUR, sedačka necelou polovinu) se středisko několik let nadechovalo, než letos představilo další novinky. První dvě zvyšují spíše pohodlí než lyžařskou kvalitu. 

V prosinci 2018 středisko zprovozní novou desetimístnou kabinu od Doppelmayru Natrunbahn, která na vrcholu Natrun nad centrem vesnice Maria Alm nahradí kombi sedačko-kabinu z roku 2002. Kabina se bude tyčit nad sjezdovku s délkou necelých 2 km a převýšením 385 m n. m. Význam nové lanovky vzroste v zimě 2019/20, kdy ji doplní desetimístná kabina Sonnbergbahn propojující vrchol hory Natrun s kabinou Abergbahn a tedy s nájezdem do střediska Hochkoening. Izolovaná oblast Natrun se tak pomocí kabiny s délkou 1271 m, jež povede od spodní stanice gondoly Aberg, spojí se zbytkem oblasti Hochkönig. Obě lanovky spolu s úpravou sjezdovek, zasněžovacím systémem a novým vodním rezervoárem na Natrunu spolknou 26 mil. EUR. 

Oblíbená Königstour, která lyžaře vede přes pět vrcholů střediska, se díky Sonnbergbahn rozšíří o vrchol Natrun a zároveň prodlouží na 35 kilometrů sjezdu.

A nyní se dostáváme k tomu, co je lyžařsky zajímavější - projekt modernizace zakončí v zimě 2019/20 nová desetimístná kabina Gabühelbahn od Doppelmayru. Nová kabina nahradí prastarou dvousedačku mezi centrem vesnice Dienten a vrcholem Gabühel. Lanovka bude v dolní části vedena z jiného nástupního místa než současná dvousedačka a lyžařům tak odpadne cesta po mostku, ve kterém se střetávali - a občas bohužel i střetli - protijedoucí lyžaři. Horní část bude posunuta k luxusní restauraci Steinbockalm a vedle lanovky tak vznikne prostor pro nový vodní rezervoár. Celková délka kabiny bude činit 1555 m, lanovka na nich překoná převýšení 560 m n. m. Přepravní kapacita se zvýší z 1400 osob na 2000 osob. Jedinou nevýhodou je orientace svahu – jihovýchod je na jaře náchylný na rychlý odměk. A na kolik peněz nová Gabühelbahn přijde? Na 13 milionů EUR.

A kdy se Vás s Tripem čeká test prodloužené lyžařské trasy Königstour? Třeba už 23.-27.1. při zájezdu do Amadé. 

Text: Magda Stehnová - překladatelka, sportovkyně, průvodkyně CK TRIP

 

Fotogalerie

prev_1544437428_HK1.jpg prev_1544437450_MA2.png prev_1544437465_MA3.jpg prev_1544437495_MA5.jpg
 
 
Archiv aktualit
 
   

© CK TRIP, s.r.o. 2021, design Marek Kotrouš, titulní foto MTB-GIGLACH-3095©Martin Huber, web VisionWorks