Pamír na kole  

Kategorie = Cykloturistika Doprava = Autobus
Pamír na kole
 

 

Stát(y): Pamír

Z Oše do Dušanbe

• Etapově na horských kolech s doprovodným vozidlem
• Izolovaným údolím Bartangu i po Pamírském traktu
• Významné středoasijské křižovatky Hedvábné stezky – Oš a Dušanbe
• Srdcem NP Pamír přes třetí nejvyšší pohoří světa

Cyklistický přejezd Pamíru kvůli obtížné logistice, náročnému terénu i klimatu a velké časové náročnosti dosud podniklo pouze pár odvážných jedinců. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento unikátní zážitek dopřát již příští léto.
Zájezd zahájíme v Oši – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie, které leží na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou.

Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme tři čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda.

Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny proti proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.

 
 

Termíny a rezervace

KódTermínNocí/Prog.Ubyt./StravaPojištění dnů/CenaCena zájezduCena FMKredit

Nejsou vypsány již žádné další aktuální termíny pro tuto sezónu. (Všechny termíny v aktuální sezóně již proběhly)

Cena zahrnuje

průvodce, letenka vč. všech poplatků Praha – Oš a Dušanbe – Praha, veškerá místní doprava a transfery, 14x nocleh), polopenze buď připravovaná místním kuchařem při kempování v horách, nebo v rodinách a rodinných jídelnách, vstup do NP Pamír, informační materiály.

Letenky
Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines, která vezme kolo do letadla sice za příplatek, ale nijak neomezuje rozměry zabalené krabice nebo vaku a váhový limit na kolo činí 30 kg.

Cena nezahrnuje

letecká přeprava kola - asi 2 x 90 EUR (platí se na letišti)

Informace o stravování a ubytování

V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme pouze 1x v klasickém penzionu (v Oši), ostatní ubytování budeme řešit buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka.
V ceně jsou zahrnuty snídaně a večeře, je potřeba počítat s nižším výběrem (zejména v údolí Bartangu) - chybí zejména maso, mléčné výrobky, uzeniny a ovoce. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech. Pokud nebude možnost najíst se ve vesnici, budeme využívat služeb kuchaře.

Program

1. – 2. den
Letecky Praha – Oš (Kyrgyzstán), sestavení kol, odpočinek po cestě, prohlídka Oše – 3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce: největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn, na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.
3. – 5. den
Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století; z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony; přes sedlo Taldyk (3615 m) až do Sary-taše (3 dny/203 km/4070 m/asfalt).
6. den
Volný aklimatizační den v oblasti Sary Taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134m); fakultativně cyklistický výlet do vesničky Sary-Mogol – horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru (70 km/minimální převýšení/asfalt).
7. – 8. den
Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (2 dny/101 km/1680 m/rozbitá šotolina s roletou).
9. – 11. den
První část cyklistiky v NP Pamír: unikátní „černé" jezero Karakul (3944 m) vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštění Pamírského traktu a vjezd do NP Pamír; pastviny se stády jaků a polodivokých koní; proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu; pohádková vesnička Savnob usazená na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (3 dny /173 km/1567m/těžký terén).
12. – 13. den
Druhá část v NP Pamír: podél řeky Bartang; unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara a jejich milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovořící téměř zaniklou formou pamírštiny; lokální skryté svatyně vztahující se k místní specifické formě islámu – šíitského směru ismáilíja; dojezd do Rušonu a opětovné napojení na Pamírský trakt (2 dny/142 km/1450m/těžký terén).14. – 15. den
Po proudu hraniční řeky Pjandž po Pamírském traktu; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; živá městečka a tržiště; kaňony řeky Pjandž v jejichž stěnách je vysekána tato místy neuvěřitelná silnice; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol závěrečná večeře v horách.
16. – 17. den
Přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe; podvečerní procházka centrálním parkem a kolem hlavních vládních budov; brzký ranní let do Prahy.

Náročnost

Celkem na kole ujedeme přibližně 805 km a překonáme převýšení 10750 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou a proměnlivým počasím.

Doporučené kolo
Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.

Klima
v horách proměnlivé počasí s možností slunce, deště, větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení, vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 C).

Nástupní místa

transfer pronajatým minibusem z Kalaikumu do Dušanbe, doprovodné terénní vozidlo během cyklistiky pro zavazadla.

Jiná sdělení

Průvodce
fenomenální Jarda Lhota - spolutvůrce zájezdu a člen průzkumné výpravy.

Poznámka
Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla.

Očkování
Informace o doporučeném i povinném očkování do jednotlivých zemí najdete na stránce Očkování.

Pořadatel CK Adventura

Sdílet zájezd na Facebooku

Foto klientů

PŘIDAT VLASTNÍ FOTO Z TOHOTO ZÁJEZDU »

 

 

« Zpět na nabídku zájezdů

   

© CK TRIP, s.r.o. 2019, design Marek Kotrouš, titulní foto MTB-GIGLACH-3095©Martin Huber, web VisionWorks

Aktuální zpravodajství z Pojizeří.