DOVOLENÁ NA KOLE S CESTOVNÍ KANCELÁŘÍ

DOVOLENÁ NA KOLE S CESTOVNÍ KANCELÁŘÍ


Kola dnes nelze přehlédnout, ovládají silnice, cyklostezky. Horská kola vás překvapí i v těch zdánlivě nejnepřístupnějších koutech. Tento trend způsobuje vedle chuti zasportovat si snad i zvýšená odpovědnost k životnímu prostředí a k vlastnímu zdraví. Čím dál tím více rodin, jednotlivců, párů nahradilo pasivní způsob trávení volného času, víkendů i dovolených za cykloturistiku. Kolo zprostředkovává pocit sounáležitosti s přírodou, jíž cykloturista vyjadřuje úctu právě tím, že se v ní pohybuje prostřednictvím vlastních sil. Dovolená na kole je ideální kombinací zdravého pohybu, poznávání i společenského vyžití. Je příjemným kompromisem mezi příliš pomalou chůzí a příliš rychlým hltáním kilometrů autem. Můžete zastavit v místě, které si chcete lépe prohlédnout, odbočit do autem těžko přístupného zákoutí. Na kole jsou všechny vjemy bezprostřednější než v motorovém vozidle a do celkového prožitku krajiny se zapojují intenzivněji všechny naše smysly. Cykloturistika nachází své příznivce v řadách zdatných "chrtů" i vyložených "pohodářů", oslovuje muže i ženy, seniory i děti.

 

 



Dnes si již jen mlhavě vybavujeme dobu, kdy přání zakoupit si kolo kladlo větší nároky na vytrvalost, obchodní protřelost a nakonec i na vděčnost za cokoliv, nežli na jakoukoliv odbornost či jinou „vybíravost". Není divu, že 90. léta odstartovala v naší zemi boom, ze kterého se těšili prodejci jízdních kol, ale i organizátoři cykloturistických zájezdů mířících pochopitelně hlavně za naše západní hranice. Tento boom nepominul, naopak se z něj vyvinul dlouhodobý trend s patrným důrazem na kvalitu technického vybavení, ale i na kvalitu služeb, kterých cykloturista využívá (ubytování, stravování, propracovanost nabídek specializovaných cestovních kanceláří, itinerářů a map atd.).
Ruku v ruce se zvýšenými nároky svých zákazníků zvyšují kvalitu svých programů a služeb cestovní kanceláře, specializované na aktivní dovolenou. Jejich nabídek je výhodné využít zejména kvůli odborně připravenému programu, na jehož přípravu by laikovi chyběly zkušenosti, jazyková vybavenost a čas, a také kvůli partě podobně laděných lidí na zájezdu, vytvářejících pohodu, která se z dnešního uspěchaného světa vytrácí. Dalším důvodem účasti na cyklozájezdech je doprovodný autobus, který umožňuje etapové pojetí výletu, jízdu nalehko (zavazadla veze autobus), speciální přívěs na kola a odborný průvodce a mechanik.
K cykloturistům hltajícím kilometry přibylo značné procento pohodářů, vítajících kratší trasy, zato však lemované hospůdkami, ale i kulturními zajímavostmi lemované trasy.
______________________________________________________________________________________
Organizační výhody cykloturistického zájezdu, pořádaného cestovní kanceláří
- zavazadla veze autobus, takže se jede „nalehko" (pokud není zájezd koncipován „natěžko")
- trasu je možné případně prodloužit či zkrátit (při setkání s autobusem se můžete nechat dovézt do cíle)
- kola jsou přepravována v přívěsech za autobusem (důležitý je šetrný způsob uchycení kola)
- před etapou dostane každý účastník itinerář jednotlivých etap s odpovídající mapou, do které je možné psát poznámky, či jsou zapůjčeny originální mapy a průvodci
- zájezd doprovází průvodce a u většiny zájezdů i mechanik
- nejede se v pelotonu, ale ve skupinách podle zájmu či výkonnosti
- u etapového pojetí bývá na trase domluvené místo srazu cyklistů s autobusem (možnost zkrácení trasy, občerstvení), u hvězdicového pojetí autobus zůstává v místě ubytování či slouží k přesunu na začátek či cíl trasy; vlastní trasu cyklistů však nesleduje
_______________________________________________________________________________________

Nejčastěji tráví čeští cykloturisté svou dovolenou v Čechách. Za nejvyhlášenější cykloturistické oblasti u nás platí Jizerské hory, Šumava, Třeboňsko, Český ráj, Vysočina, Křivoklátsko, Posázaví a další. Rok od roku se zde zlepšuje cykloznačení, ale také infrastruktura - tedy občerstvení na trase a možnosti ubytování. Oproti vyspělým cykloturistickým zemím zůstávají zatím v plenkách půjčovny a servisy kol na trasách a bohužel také ohleduplnost našich řidičů.
Na mapě světa najdete již jen málo - byť sebeexotičtějších - míst, která svou návštěvou již nepoctil nějaký cyklodobrodruh. Exotické cyklozájezdy po osvědčených trasách s odborným průvodcem najdete také v nabídkách některých cestovních kanceláří, např. Keňa, Tunisko, Maroko, Indie, Nepál, Patagonie atd.
Velké popularitě se mezi českými cykloturisty těší dovolená na kole na jaře a na podzim na středomořských ostrovech. Pro svou výjimečnou divokou krásu a zároveň dobrou síť málo frekventovaných silnic bych vyzdvihla Korsiku, „ostrov vůní a barev". Překrásné se ze sedla kola jeví také rozkvetlá Elba, malebná Sardinie, mezi cyklisty vyhlášená Malorka a další. Příznivci té pravé „zeleně" zase raději míří na sever, do Skandinávie, nejraději do země Trollů, do Norska. Kvalitativně nové vlně zájmu se těší země jihovýchodní Evropy, a sice ze strany cykloturistů, kteří upřednostňují kvalitní ubytování před dobrodružstvím „ve dne v noci". Ti, kteří se rádi za svůj sportovní výkon odmění, jsou na správné adrese v maďarských vinicích a termálech, zejména na cyklostezkách okolo Balatonu a Neziderského jezera.
Neutuchajícímu zájmu se těší Francie, zejména půvabná Provence a tajemná Bretaň. Nově se mezi nejoblíbenější cykloturistické země zařadilo Německo, zejména bavorské Předalpí, Moselská a Rýnská stezka, Lužice.
Díky své dokonalé síti cyklostezek, perfektní infrastruktuře, přírodním a kulturním krásám, ale i blízkosti k ČR, umožňující i prodloužený víkend na kole, zůstává cykloturistickou jedničkou Rakousko.

 

VÝJIMEČNOST CYKLOTURISTIKY V RAKOUSKU
V Rakousku - alpské zemi - by člověk očekával náročné horské terény přístupné jen zdatným cyklistům. Rovinaté cyklostezky, sledující toky krásných alpských řek, tvořících hluboká údolí, lemovaná horskými štíty, jsou sympatickým překvapením pro odpůrce stoupání. S minimální námahou prožíváte úchvatnou kombinaci lehkosti jízdy a zároveň velehorských scenérií. Na východ země ubývá hor a přibývá terénů, již na první pohled stvořených pro cykloturistiku. Vedou vinicemi, podunajskými luhy, panonskou stepí. Důkladná údržba cyklostezek a jejich značení není záležitostí bezpracnou ani lacinou. S bezpříkladnou pečlivostí Rakušané budují také specializovanou infrastrukturu podél cyklostezek, a tak jsou výletníci cestou zváni do cyklistických restaurací, hospůdek, penzionů i hotelů, kde narazí nejen na pochopení pro jejich způsob trávení dovolené, ale i na potřebné nářadí, náhradní díly, samozřejmé stojany na kola, (ze kterých kolo do druhého dne "nezmizí..."). V takovýchto cyklistům nakloněných podnicích, které bývají také označené vlaječkou s nápisem "Radfreundlich", potkáte nové přátele stejné krevní skupiny, poklábosíte s místními a ochutnáte některé z místních specialit, které mají většinou původ v selské kuchyni. Dýchne na vás srdečnost, pohoda a přátelství, zkrátka "Gemütlichkeit", jedinečná rakouská specialita. Nejoblíbenější rakouské cyklostezky byly s cílem podpory turistiky i zdravého pohybu vybudovány podél všech významnějších řek (Dunaj, Salzach, Saalach, Ennže, Dráva, Gail, Inn, Mur, Mürz, Traun, Dyje,...) ale i podél menších řek (např. Ziller) a také v oblastech jezer (Solnohradská a Korutanská jezerní pánev, Neziderské či Bodamské jezero), v rozsáhlých vinohradech (např. Weinviertel), ale také v mnoha městech (zejména ve Vídni, Salcburku, Villachu a Klagenfurtu).
Cykloturisté prožívají v Rakousku vskutku bezstarostný život. Mohou přijet dokonce bez kola, které si zapůjčí v půjčovně či na nádraží a odevzdat jej mohou prostě tam, kde jim dojdou síly - třebas na nádraží 50 km vzdáleném. Ti, kteří se nechtějí vázat na své auto, mohou využít možnosti přepravovat kolo vlakem, mnoha linkovými autobusy a na Dunaji a některých jezerech i lodí. Kompletní služby včetně zapůjčení a přepravy kola včetně zavazadla a doprovodu průvodce nabízejí cestovní kanceláře, které se na cykloturistiku specializují.

NEJZNÁMĚJŠÍ RAKOUSKÉ CYKLOSTEZKY
Podunajská cyklistická stezka
Klasická trasa vede po nejoblíbenější rakouské cyklistické stezce, která je nejstarší značenou cyklostezkou. sleduje stále po rovině oba břehy Dunaje a je celá asfaltovaná s vyloučením či omezením provozu motorových vozidel. Tato akce je vysoce hodnotná po stránce nejen sportovní, ale i kulturní, a to pro všechny věkové i výkonnostní skupiny.
Začíná za bavorským Pasovem, starém biskupském městě, klenotu architektury. Cesta pokračuje Horním a Dolním Rakouskem, kolem romantické smyčky ve Schlögen, mohutných vodních děl, dále kolem bezpočtu klášterů, zřícenin hradů, zámků, elegantním Aschachem do Linze s barokním náměstím a sobotním bleším trhem, dále do Mauthausen, přes půvabný Grein se zámkem, historický Ybbs do vinařského kraje Wachau s malebnými vesničkami, lákavými vinnými sklípky a s bohatstvím skvostných zámků a panských sídel (např. Melk je nejkrásnějším klášterem Rakouska) až do romantického opevněného Dürnsteinu u Křemže. Až sem ujedete asi 240 km, ale můžete pokračovat přes historický Tulln a kolem klášterního komplexu Klosterneuburg až do Vídně a připsat si na konto 315 km. Výškový profil vskutku nebudí respekt: Pasov - 313 m n. m., Křemže - 203 m n. m., Vídeň - 157 m n. m.

Tauernská cyklistická stezka nebo-li po rovině napříč Alpami
Čekají vás úchvatné přírodní scenérie ve spojení s lehkostí jízdy na kole převážně s kopce po jedné z nejkrásnějších cyklostezek! Stezka začíná pod největšími evropskými vodopády Krimmelskými a pokračuje nenáročným terénem podél divoké horské řeky Salzach, lemované nejznámějšími vrcholy Vysokých Taur s ledovci i zasněženými špičkami třítisícovek, sytě zelenými pastvinami na strmých srázech. Projedete kolem zdobených sels¬kých statků, malebnými vesnicemi, kolem důmyslných vodních elektráren, známými středisky Mittersill, Kaprun, Zell am See s oblíbeným jezerem. Cestou do St. Johannu můžete navštívit divoké soutěsky Kitzlochklamm či Liechtensteinklamm. Dále se stezka stáčí přes historický Bischofshofen, proniká mezi vápencovými masívy Tennengebirge a Hagengebirge do keltského Halleinu s třítisíciletou historií těžby soli. Důstojným zakončením je prohlídka historického centra Salcburku, který stezka protíná. Celkem se ujede cca. 200 km po dobře značené cyklostezce bez provozu či s omezením motorových vozidel. Od vodopádů až do Salcburku máte k dobru 650 výškových metrů!
Varianta: využít navazující nové cyklostezky podél řeky Saalach, která je přítokem Salzach. Razí si cestu Berchtesgadenskými Alpami v Bavorsku a "kamenným mořem" Steinernes Meer za Loferem.

Drávská stezka aneb Dolomity po rovině
Bonbónek pro obdivovatele Dolomit a Alp i pro odpůrce jízdy do kopce! Značená, snad nejkrásnější alpská cyklostezka vede podél divoké Drávy stále mírně s kopce s úchvatnými pohledy na hradbu Sextenských a Liezenských Dolomit. Strmé svahy hlubokého údolí Drávy zdobí četné hrady a statky horských sedláků; kvalitní silničky k nim jsou výzvou zdatnějším cyklistům.Ti mohou vyjet k alpskému jezeru Weißensee, které lze přejet lodí a vrátit se horskými pastvinami. Ráz krajiny se změní v široké Korutanské jezerní pánvi, ohraničené pozoruhodným Nár. parkem Nockberge, lákajícím horské cyklisty. U některého z jezer můžete putování ukončit, anebo pokračovat až na hranice se Slovinskem, kde se budete moci pochlubit 230 km, ke kterým vám jistě (kromě kondice) pohohl profil trati: Sillian - 1100 m n. m., Oberdrauburg - 620 m n. m., Villach - 500 m n. m., Völkermarkt - 462 m n. m.
Varianta: Karnská cesta - v sevření Dolomit
Tato "sestra" Drávské stezky opouští idylické údolí Drávy, abyste s řekou Gail pronikli do dramatického sevření Karnských a Liezenských Dolomit s jedinečnými přírodními scenériemi, milými vesničkami až do Villachu na trojmezí Rakouska, Itálie a Slovinska.

Tour de Mur +Lungau
"Tour de Mur"je uměleckým názvem cyklostezky, vedoucí podél řeky Mur na jižní straně Alp. Začíná u horské chaty Sticklerhütte (1741 m n. m.) a rakouské území opouští na hranicích se Slovinskem (210 m n. m) Přírodně nejzajímavější je její první část, nacházející se v salcburské župě Lungau. Lungau je tajný typ pro milovníky panenské přírody, leží na jižní straně Alp mezi 1.000 až 3.000 m.n.m. a chlubí se největším počtem slunečních dní v Rakousku. Hvězdicově z něj vybíhá 15 údolí. Bez významného stoupání můžete na kole proniknout podél potůčků a fantasticky rozkvetlých luk do nedotčené velehorské přírody. Idylické silničky, cyklostezky a turistické cesty vás zavedou do nejromantičtějších koutů údolí Weißpriachtal, Göriachtal, Zederhaustal, Riedingbachtal, případně dalších. Můžete se vydat na značený okruh "Mitterbergrunde", kolem zámku Moosham, kde se ve středověku pálily ča¬rodějnice. Kdo si chce "dát do těla", nechť se vydá do sedla Katschbergu nebo na Schwarzenberský okruh nebo k jezeru Prebersee, kde se soutěží v podivné střelbě na vodní terč. Příznivci horských kol se mohou vydat lyžařskými terény středisek Lungau a Obertauern.

Alpy podél řeky Enns
Nejmladší z rakouských cyklostezek sleduje tok řeky Enns, začínající ve Flachau v lyžařské oblasti Amadé (1.000 m.n.m) a končící po 250 km u soutoku Enns s Dunajem, představuje objevnou cestu říší, které vévodí hory a voda. Po pravé straně vás doprovází Nízké Taury, přesněji Radstadtské a Schladmingské Taury, vlevo vaši pozornost přitahují rozeklaný Dachstein a majestátný Grimming. Po projetí známých lyžařských středisek Schladming, Haus, kolem zámku Trautenfels a kláštera Admont dorazíte do dramatické soutěsky Gesäuse v sevření rudných hor, odkud pokračujete po cestě vysoko nad řekou nebo po zrušené horské železnici s 13 tunely napříč Národním parkem Vápencové Alpy. Teprve v historickém městě Steyr se údolí rozšíří, aby vás dovedlo do cíle, nejstaršího města Rakouska Ennže, Enns (281 m.n.m). Cyklostezka je značena jako Ennsradweg a je z části asfaltová, z části šotolinová. Většina trasy vede po silnici s řídkým provozem.

Solná komora - divoká i klidná romantika nejkrásnější části Rakouska
Nejedná se o "klasickou" cyklostezku, spíše o několik cyklotras kolem desítek jezer a jezírek nejpůvabnějšího koutu Rakouska. Objedete Hallstättersee, "fjord" Grundlsee, Mondsee, Fuschlsee, Attersee, Traunsee. Tajemná malá jezírka Toplitzsee a Kammersee lze objevit pouze pramicí, jiná jen v rámci atraktivních zajížděk: např. osamělé Ödensee či pyšné Hintersee. Fantastickou polohou a bohatou kulturní historií se vyznačují městečka Hallstatt, do nedávna přístupné jen po jezeře, Bad Ischl s lázeňskou promenádou a s císařskou vilou, Gmunden s porcelánovou zvonkohrou a nejmalebnější z nejmalebnějších - St. Wolfgang, kterými projedete. Velkým zážitkem pro horská kola je bezpečná jízda divokou soutěskou z Blaa-Alm do Bad Ischl. Trasy vedou převážně po vedlejších silnicích a cyklostezkách. Podél jezer jedete po rovině, mezi jezery se však často musí překonat stoupání.

Stepí a vinohrady kolem Neziderského jezera
Neziderské jezero najdete na rakousko-maďarském pomezí, v nejrovinatější a nejníže položené oblasti Rakouska. Na kole projíždíte nejzápadnější stepí Evropy se vzácnou flórou a faunou, teplou mělkou vodou, nadprůměrným množstvím slunečních dní. Jezero lemují proslulé vinice, široký pás rákosu, louky, stylové vinařské vesnice. Můžete využít převozu lodí do oblasti Seewinkel s mnoha malými stepními jezírky, u nichž hnízdí vzácné druhy ptáků. Večer se nechte zlákat četnými "Heuriger" -vinařskými lokály v selských statcích s výtečným neuburským, veltlínským, místním Zweigeltem či muškátem Ottonelem.

...tím však výčet nejkrásnějších cykloturistických oblastí Rakouska nekončí!

 

Maďarsko - země cyklistům zaslíbená
Maďarsko je země jako stvořená pro cykloturistiku. Profil krajiny láká hlavně pohodové jezdce, kterým nejde v první řadě o výkony a současně vnímavé návštěvníky, kteří dokáží ocenit kulturní památky, které se zachovaly navzdory bouřlivým dějinám, ničivým válkám a častým osudovým zvratům. Najdeme památky 2000 let staré - z období Říše římské, dále stavby z doby tureckého panství 400 let staré, skvosty románského stavitelství. Oč umožňuje pohyb na kole intenzivnější prožitky, než jiné způsoby pohybu, o to více si na své přijdou všechny vaše smysly právě v Maďarsku, které je pestré, voňavé a chutné, ležérní a nonšalantní, rytmické a temperamentní, jindy zadumané, ale většinou veselé. Kolo je v Maďarsku běžným dopravním prostředkem. Nám však bude něčím víc: klíčem do zákulisí maďarského venkova, motorizovaným turistům nedostupného, do nitra zdravé a malebné přírody k pohostinným lidem i k sobě samým.
Délka vybudovaných cyklostezek v Maďarsku dnes činí 2000 km, což je úctyhodné číslo, které rok od roku vzrůstá, nicméně cyklostezky dosud netvoří souvislou síť. Délka vedlejších silnic s minimálním provozem aut, které jsou vhodné pro cykloturistiku, je zhruba 2750 km. Na kole se může jezdit i po náspech řek, čímž naše čísla narůstají o dalších 1500 km. Ačkoliv se nejpříjemněji na kole svezete v přírodě mimo města, příjemně vás překvapí 100 km cyklostezek v samotné metropoli Budapešti.

Podunajská cyklostezka vede Maďarskem celých 403 km. Profil trasy sleduje koryto řeky a jelikož výškový rozdíl je zanedbatelný, může se bez problému jezdit podél Dunaje v obou směrech. Přesto většina cyklistů volí směr po proudu; snad i proto, aby využili převládajících západních větrů. V první třetině trasy vám přijde k duhu dokonce i přehazovačka, protože mezi městem Tata a Budapeští vám v cestě stojí několik terénních vln. Nejde však o dlouhá ani strmá stoupání. Trasa podél Dunaje vede převážně po vedlejších silnicích s minimálních provozem, silnější provoz vás čeká pouze mezi Ostřihomí (Esztergom) a Visegrádem. Úsek mezi slovensko-maďarskými hranicemi a Györem po náspu řeky je šotolinový, ale silničáři mohou zůstat na asfaltu na „oklice" přes Mosonmagyaróvár. S Györu do Visegrádu vede stezka převážně po asfaltovaných cestách, jejichž kvalita předčí mnohdy rozbité vedlejší silnice. Speciální cyklostezka vás dovede ze Szentendre do Budapešti, klenotu mezi metropolemi a ráje cykloturistů. Budapešť většina českých cyklistů bude vnímat jako důstojný cíl svého putování.
TIP: Meandry Malého Dunaje
Dopřejte si a užijte tělu i duchu lahodící kombinaci pohodové cyklistiky v rovinatém maďarském Podunají a koupání v termálních lázních! Trasy na kole vedou lužními lesy, kolem romantických meandrů a říčních ramen s bohatou ptačí říší, ke gurmánským zastávkám lákají rázovité csárdy. Vynechat byste neměli město Mosonmagyaróvár se známými termálními lázněmi a pitoreskním historickým jádrem s cukrárnami a hospůdkami, dále tajný tip - vesničku Lipótu s moderním termálním koupalištěm, malebné městečko Hedervár se zámkem a na kole lze též dojet k Neziderskému jezeru - do rakouského Halbturnu s habsburským zámkem a vinařskými obcemi Mönchhof a Weiden do Neusiedl am See.

Oblast jižně od Neziderského jezera, „Fertö-tö"
Oblast Neziderského jezera byla prohlášena za národní park. Žije zde více než 300 druhů ptáků. Toto poloslané jezero existovalo již v době kamenné. Je dlouhé 35 km, široké 7 - 15 km hluboké max. 1,5m. V průměru však pouze 50 - 60 cm. Jedinými přítoky jsou řeky Wulka a Rákos. Je to třetí největší jezero ve Střední Evropě a jeho nejvýznamnější rostlinou je rákos (hádanka: uhodnete, které slovo dala maďarština světu?) Kolem celého jezera vede cyklostezka s několika možnostmi zajímavých odboček, např. do půvabných historických měst Sopron, Köszeg, či do „maďarské Paříže" Szombathely a za relaxací stojí za to se vypravit do termálních lázní v Büku.

Balaton a okolí
Největší jezero ve střední Evropě (590 km²) dosahuje na délce 78 km největší šířky 12 km mezi Alsóörs a Siofok a nejužší je mezi Szántód a Tihany, kde měří pouhých 1,5 km. Balaton, bez nadsázky Mekka cyklistů, si za mnoho let vybudoval výborně fungující infrastrukturu. Na kole můžeme po cyklostezkách objet celé jezero, což však je velké sousto. Výhodnější je zvolit pěkné okruhy podél břehu a v okolí, obzvlášť zajímavé je využití trajektu. Při toulkách okolím jezera by bylo hříchem opomenout přírodní termální jezero v Hévízu, které je největším svého druhu v Evropě (5 ha) s léčivou vodou o teplotě 28-35ºC, plovárnami na kůlech a kvetoucími lekníny.

Velmi oblíbená cykloturistika je na úbočí pohoří Börzsöny, Cserhát, Mátra, Bükk a Zempleni. Na středně náročných stezkách těmito svahy si vychutnáte členitou přírodu a zdravý vzduch, kde poznáte tvář Maďarska skrytou tuctovým turistům. Členitost krajiny se zcela vymyká vžitým představám o nekonečných rovinách. Nejzajímavějším zdejším městem je barokní Eger, výjimečně bohatý na kulturní památky, ale samozřejmě i termální lázně a vynikající vína. Odsud můžeme podnikat hvězdicové vyjížďky, přičemž se každý den vykoupeme v jiných termálních lázních. Přiblížíme se řece Tise, podél níž vede dálková cyklotrasa. Její celková délka na maďarském území je 590 km a vede převážně po polních cestách. V Potisí si přijdou na své příznivci „totální roviny". Vyplatí se občas opustit koryto řeky a zavítat do zajímavých obcí v jeho okolí, kde najdete četné památky a pomníky velikánů maďarské historie a literatury.

Irena Špringlová pro časopis Sky

 

 
 

Archiv cestopisů »

   

© CK TRIP, s.r.o. 2024, design Marek Kotrouš, titulní foto MTB-GIGLACH-3095©Martin Huber, web VisionWorks

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím
Nastavení cookies